„A sada – čitam!“ – uspješan osnovnoškolski projekt poticanja čitanja književnih djela u Vukovarsko-srijemskoj županiji

Piše: Matej Delaš

Već sam jednom napisao (nije da se ponavljam) da su predrasude o čitanju osnovnoškolske lektire među učenicima takve da se stječe dojam da je čitanje književnih djela u Hrvatskoj popularno koliko i kreativno mišljenje u Sjevernoj Koreji. Naravno da te predrasude nastaju u onih koji ne čitaju te da o tome što je popularno ili moderno u Sjevernoj Koreji ne bih znao puno bez onih neoliberalnih televizija ili portala čiji su spisatelji slobodni koliko i njihova odluka (u slučaju propitivanja) da se slobodno presele na drugi portal. Uspješan je projekt poticanja čitanja beletristike namijenjene osnovnoškolskomu uzrastu započeo u Vinkovcima, u Osnovnoj školi Ivana Mažuranića, gdje Hrvatski jezik predaje Mirela Klarić.

Pitali smo ju o tome odakle ideja za takav projekt koji uključuje dvadeset dvije škole naše županije.

Projekt “A sad – čitam!” osmišljen je sa željom da se obilježi godina čitanja i 500. obljetnica Marulićeve „Judite“ tako da naši učenici intenzivnije čitaju i povežu se na temelju pročitanih knjiga i svojih dojmova o njima iskazanim kroz različite aktivnosti. Iako smo prvotno mislile kako će u projekt biti uključeno svega pet do šest škola jer ni same nismo očekivale veći interes, u projekt su se uključile dvadeset dvije škole iz Vukovarsko-srijemske županije te po jedna škola iz Zagreba i Šibenika; točnije trideset sedam nastavnika i znatno veći broj učenika jer svaka škola ima pet do dvadeset učenika uključenih u projekt, ovisno o svojoj veličini i interesu učenika, a projekt koordiniram s kolegicom Senijom Komić te uz veliku pomoć Zrinke Jurić i Gracijele Vukić.


Osim većeg interesa za čitanje, jedan je od ciljeva projekata povezivanje učenika koji vole čitati, povezivanje i bliža suradnja među učiteljima Hrvatskoga jezika naše županije i njihovim školama te stvaranje jasnije slike o čitalačkim navikama i preferencijama učenika kao i izgradnja kvalitetnijih odnosa među učenicima i učiteljima kroz rad na toj izvannastavnoj aktivnosti. Pitali smo ju o tome kakve se točno aktivnosti provode, među kojima su već neke i provedene.

Prva je aktivnost bila izrada loga za našu županiju. Učenici su slali svoje prijedloge te je odabran najbolji. Književna turistička karta vrlo je zanimljiv projektni zadatak, proveden u travnju i svibnju, u kojem učenici na nekome od svojih omiljenih mjesta predstavljaju približno tri minute neku od svojih najdražih knjiga. Posebna je to aktivnost, a još je više zanimljiva jer osim što učenici izražavaju ljubav prema knjigama, izražavaju i ljubav prema omiljenim mjestima – govori nam Mirela.


Slijedi rujanska aktivnost u kojoj će se učenici iz naše županije sastati, nadamo se uživo, a u sljedećim mjesecima snimat će razgovore sa školskim djelatnicima, čitati poeziju u gradskim i seoskim parkovima, intervjuirati sumještane o njihovim najdražim knjigama, izrađivati straničnike s motivima svojih najdražih knjiga i mnogo toga drugoga.

Dodatna je vrijednost projekta što materijali objavljeni na „eTwinningu“ mogu biti korišteni i kao nastavni materijal (književna turistička karta kao motivacija za čitanje nekoga lektirnog djela, slikamo riječi pri obradi poezije), a sigurna sam da ćemo i ubuduće imati lijepe rezultate koje ćemo moći koristiti u nastavi. Meni je ovo izuzetno drag projekt – prvi koji provodim na županijskoj razini, a to mi je posebno veselje jer sam dosad uglavnom radila na međunarodnim projektima i sad uživam u tome što projektne sastanke i aktivnosti mogu raditi na svom jeziku. SVI uključeni u projekt rade izvrsno, znatno bolje i više od mojih očekivanja jer svi znamo koliko imamo posla i koliko nekad nemamo vremena, i sretna sam i zahvalna što i naši učenici i učitelji za ovaj projekt odvajaju svoje vrijeme – zaključuje nastavnica Mirela.

Projekt je, dakle, započeo u drugome polugodištu prošle školske godine, a završit će u lipnju nove 2021./22. godine. Naša sugovornica još izražava nadu i želju da se taj projekt nastavi i u drugoj polovici 2022., da se što više učitelja zainteresira te da učenike, kao i nastavnice s pokojim nastavnikom, prati stalna motivacija za stjecanjem novih književnih iskustava.