DAVOR PERIĆ&PELJEŠKI MOST EU lova, kineska radna snaga i – vinkovačka pamet!

Pelješki most pompozno je pušten u promet 26. srpnja ove godine. No, time nije završena misija Vinkovčanina Davora Perića koji je od prvoga dana uključen u realizaciju ovoga projekta vrijednog dvije milijarde kuna. Naime, 31-godišnji inženjer iz Vinkovaca, uposlenik Hrvatskih cesta i suradnik voditelja projekta Gorana Legca, na jugu Hrvatske poslom će ostati još nekoliko mjeseci. Odnosno, do svršetka stonske obilaznice.

Početkom godine napisali smo nekoliko rečenica o našeg sugrađaninu, visokokotirajućem u Hrvatskim cestama, koji nas je tom prigodom pozvao u obilazak projekta. Obećali smo doći prvom prilikom. A ona je sada i ovdje.

– Da, još sam ovdje. I ostat ću do početka sljedeće kalendarske godine. Trasu od 25 kilometara pustili smo u promet prije nešto manje od dva mjeseca, no još nismo zgotovili završnu dionicu od 7,5 kilometara od čvorišta Prapratno do Zatona Doli, gdje „vraćamo” promet na staru magistralu prema Dubrovniku – priča nam Davor koji će tako na ovom projektu provesti čitav jedan olimpijski ciklus.

– Trebali bismo biti gotovi početkom 2023. godine, ali ne usudim se tehnicirati datumima. Moramo biti vrlo oprezni, jer živimo u svijetu punom neizvjesnosti. Od početka projekta dogodilo nam se mnogo nepredviđenih otegotnih okolnosti; od korone, poskupljenja materijala, rata Ukrajine i Rusije koji djeluje na logističke probleme i globalne lance… Ali, bude li sve sukladno našim željama i planovima, nećemo probiti spomenuti rok.

Završna 7,5 kilometarska dionica Prapratno – Zaton Doli prilično je zahtjevna…

– Na njoj nam je preostalo napraviti jedan most i dva tunela od po 1,2 kilometra. Tako ćemo dati konačnu funkciju stonskoj obilaznici i napokon ispratiti ovaj veliki projekt do kraja. Je, umor je već prisutan, ali nadvladava ga ponos, jer Pelješki most doista je impresivan.

Negdje na polovici trase nalazi se čvorište Zaradeže koje je zbog svoje pozicije središnja točka Pelješkog mosta u kojoj je smješten Centar za kontrolu prometa. Zahvaljujući susretljivom sugovorniku zavirili smo malo i unutra.

– Tako je, specifičnost ove točke jest i ovo kontrolno mjesto za kompletan projekt. Kompletan promet nadzire se s ovoga mjesta. Trenutno je funkcionalno 96 nadzornih kamera, kada sve završimo bit će ih 180.

I to nije sve…

– S ovoga mjesta se aktivirao promjenjivi znakovi u slučaju obilazaka ili prometnih nesreća. Ovo je zapravo mozak kompletnog projekta. S ove lokacije se upravlja i sustavom za ventilaciju u tunelu, čak i razglasom, odnosno kontrolira sva elektronička i strojarska oprema usmjerena na dodatnu sigurnost prometa. A za ne daj Bože, ovdje su smještene i vatrogasne službe koje su u pripravnosti 0-24. Inače, od otvaranja Pelješkog mosta do danas njime je prometovalo 717.977 vozila.

Mogao nam je još Davor naširoko pričati o Pelješkom mostu i njegovim specifičnostima, ali vrijeme nam nije bilo saveznik. Morao je spremati stvari, jer ga sutra čeka let preko „velike bare”…

– Na poziv američke Udruge inženjera u infrastrukturnim projektima putujem u SAD, na Floridu. Još preciznije u grad Fort Myers. Ondje se održava njihova redovita godišnja konferencija na kojoj ću imati priliku prezentirati sve ono što smo ovdje učinili; od planiranja, priprema i provedbe projekta te o svim specifičnostima Pelješkog mosta.

Nama svakako najzanimljivija jest da je novac za Pelješki most osigurala Europska unija, radnu snagu Kina, a pamet – Vinkovci!