Prof. Krpan: „Centar izvrsnosti” svima, a ne samo njima! Opet su u fokusu podobni, a ne sposobni…

Centar izvrsnosti” projekt je čiji su nositelji Gimnazija Matije Antuna Reljkovića i OŠ Antuna Gustava Matoša, a koji za cilj ima osigurati što povoljnije uvjete za rad mentora i nadarene djece u vinkovačkim osnovnim i srednjim školama. Ujedno je to i projekt kojem prof. Josip Krpan, gimnazijski profesor fizike pronalazi brojne manjkavosti.

– Problema oko tog projekta koji je započeo u školskoj godini 2018/19. je doista mnogo, previše. Prvo i osnovno, većina profesora vinkovačke Gimnazije, kao i učenika, uopće nije ni upoznata sa svrhom postojanja „Centra izvrsnosti”. Kao i mnoge druge osnovne i srednje škole osim spomenutih. Smatram da to nije pošteno i pravedno, jer Grad Vinkovci je osigurao sredstva za ovaj projekt – kaže prof. Krpan koji napominje da je na ovom projektu angažirano tek dvanaestero profesora/mentora, od ukupno 50-60 profesora vinkovačke Gimnazije.

– Angažirani su većinom profesori koji su bliski s bivšim gimnazijskim ravnateljem Stipom Tomićem. Kao gradski vijećnik prije skoro dva mjeseca od resorne pročelnice tražio sam na uvid dokumente o radu „Centra izvrsnosti”. Tek nedavno dobio sam djelomičnu dokumentaciju koja praktički ne sadržava ništa relevantno.

Može malo konkretnije…?

– Može. U toj dokumentaciji navedeni su samo inicijali dvanaestero profesora koji su bili uključeni u program „Centra izvrsnosti” i tablica njihova djelovanja koja sadržava šture podatke iz kojih iščitavam da se radi o autoplagiranju. To bi značilo da su taj posao radili kroz školsku obvezu za koju su ionako plaćeni, a naplatili su i „angažman” u projektu o kojem govorimo. Smatram da nisu smjeli.

Zaključak?

– Nešto se mulja. Još uvijek ne znam što, ali mogu sumnjati. Prvo, je li uopće škola uopće išta odradila u praksi ili je cijela priča samo „provučena” kroz papire, kako bi forma bila zadovoljena. Drugo, uzorni profesori bez mrlje na karijerama poput Nedjeljka Begovića, Zvonka Korpara, pa bit ću neskroman i moje malenkosti, uopće nisu pozvani za rad u „Centru izvrsnosti”. Ne znam zašto je tomu tako, ali pouzdano znam da je prof. Begović jedan od najboljih u Hrvatskoj s relevantnim rezultatima u mentorstvu još iz vremena bivše države. Prof. Korpar bio je, pak, mentor svjetskom prvaku iz geografije. A moja malenkost je mentor svjetskom doprvaku iz astrofizike. Ne znam, možda to nisu dovoljno dobre reference…?

Krpan dodaje i sljedeće:

– Iz razgovora s voditeljem „Centra izvrsnosti” Darijem Dragunom dobio sam dojam da dotični uopće nema kompetencije biti na čelu takvog tijela, jer bi morao poznavati profesorski kadar na području ne samo Vinkovaca, nego i VSŽ. Gospodin Dragun ne zna ni tko je dr. Drago Kraljević. A riječ je o sveučilišnom profesoru i predsjedniku Zajednice tehničke kulture VSŽ s kojim bi „Centar izvrsnosti” po logici stvari morao surađivati. Nelogično i sumnjivo mi je i to što Gimnazija ne raspolaže potpunom dokumentacijom vezanom uz rad profesora, jer ju bivši ravnatelj nije ostavio u arhivu. Dakle, izvještaj o bilo kakvim rezultatima nije dostupan, iako u Teams-ima, tj. preglednicima rada za profesore, postoji dio u kojem treba izvještavati o radu „Centra izvrsnosti”.

Krpan napominje i to da je iz dostupne dokumentacije razvidno da se netko od kolega angažiranih u „Centru izvrsnosti” koristio rezultatima drugih profesora bez njihova znanja.

– U dokumentaciji crno na bijelo piše kako je učenik XY pod mentorstvom profesora XY osvojio određeni plasman na županijskom natjecanju. No, problem je u tome što profesor XY nije u konkretnom slučaju bio mentor učeniku XY. Na taj način pripisao je tuđi uspjeh sebi, ujedno i opravdao naplaćenih 60 sati iz programa „Centra izvrsnosti”. Riječ je o iznosu većem od 3.000 kuna. I još nešto; “Centar izvrsnosti” ne priprema učenike za maturu. Profesor XY je kroz taj projekt to činio i k tome to i naplatio. Kakav nemoral! Ne, ne bih imenovao kolege, zasad ne smatram nužnim.

I tu nije kraj maglovitim poslovima, dodaje prof. Krpan:

– Profesori/mentori ne bi smjeli raditi s nadarenim učenicima iz vlastite škole, jer bi praktički bili dvaput plaćeni za isti posao. Praksa bi trebala nalagati da, primjerice, gimnazijski profesor radi s nadarenim učenikom iz neke druge škole te samo i isključivo u tom slučaju taj svoj angažman može naplatiti iz proračuna „Centra izvrsnosti”. Uglavnom, ozbiljno sumnjam u to da dokumentacija nije vjerodostojna, odnosno da su pojedini profesori radili samo s učenicima iz vlastite škole što je nemoralno, pa i protupropisno, jer su uzeli novac koji im ne pripada.

Još malo o financijskom aspektu priče…

– Ono na čemu ću inzistirati jest podatak o tome koji su ljudi bili angažirani u plaćenom projektu „Centar izvrsnosti”, za koliko novaca i s kojim rezultatima. Pa zar je to teško predočiti javnosti, a ne pozivati se na zaštitu privatnosti? Ne postoji zaštita privatnosti kada je u pitanju javni novac.

Prof. Krpan u zaključku:

– Ovo je važno pitanje koje ne zaslužuje ignoriranje. Jer, u našem gradu postoje društva koja njeguju znanstvene poglede na svijet. I na čijim su čelnim dužnostima ljudi koji po svemu zaslužuju biti voditelji takvog projekta poput „Centra izvrsnosti”. Primjerice, prof. Drago Kraljević, prof. Mato Baličević, prof. Sanja Dolanski Babić…, ima ih još. Svi oni željni su dati se na raspolaganje ovom gradu. Sposobni su, to jamčim. Ali, nisu podobni, to je razvidno. Gospodin Dragun ne poznaje nastavni kadar, to također jamčim, i to je također razvidno. Imam za njega jedan potpuno besplatan savjet; uključivanje mladog i perspektivnog kadra. Ako ne zna o kome se radi, rado ću ga uputiti. Nije sramota pitati, sramota je ne znati, a ne pitati. Poentirao bih: „Centar izvrsnosti” svima, a ne samo njima!