Rat anketama kandidata za župana vukovarsko-srijemskog

Tik-tak, tik-tak, tik-tak… Vrijeme leti polovica travnja već je tu. Do lokalnih izbora, nakon kojih u Vukovarsko-srijemskoj županiji stvari definitivno više neće biti iste kao proteklih 16 godina, ostalo je još točno pet tjedana. Naime, iz ovih izbora jedino je sigurno kako župan više neće biti Božo Galić, čovjek koji je obilježio stabilnost vladajućeg HDZ-a u tom razdoblju, no o dosezima te vladavine na korist stanovnika ove županije postoje, dakako, suprotstavljena stajališta. Što je, uostalom, posve normalno; demokracija s pluralizmom mišljenja ide ruku pod ruku. Kao pečeni odojak i francuska salata.

Ipak, nedvojbena je činjenica kako je HDZ s Galićem kao kandidatom uvjerljivo i suvereno pobjeđivao u utrci za župana. Koeficijent 1,05. Međutim, nakon „ere Galić” pred najvećom strankom u županiji nadvili su se teški oblaci neizvjesnosti. Sve je sve više onih političkih opcija s političke margine kojima HDZ nije prvi izbor već su se „ukopali” s alternativnim igračima.

Činjenica je kako nitko tko promišlja ovu našu lokalnu politiku ne može procijeniti tko će, uz Damira Dekanića, ući u drugi krug utrke za župana. Još je manje izvjestan sastav Županijske skupštine. Naime, uz Dekanića, još su tri „izazivača” u utrci za župana koji računaju kako će upravo oni imati dovoljno snažne bicepse i tricepse kako bi Dekaniću i HDZ-u pomrsili račune. Uz bivšeg ministra gospodarstva Tomislava Panenića, podsjećamo, svoje ambicije i računicu ima i razočarani bivši HDZ-ovac Josip Dabro te Nikola Kajkić, popularni aktivist (s) desnog političkog spektra.

I dok Panenić slobodno može računati na glasače iz raspona od umjerene desnice do lijevog centra, Dabro i Kajkić gotovo pa sigurno uglavnom računaju na glasače desnice; kako one nezadovoljne HDZ-om, tako i one koja je uvijek alternativa HDZ-u!

Svjesni uloga, ali i potencijalnog dobitka koji će iznjedriti ova utrka, Kajkić i Dabro ušli su u otvoreni „rat anketama” koje nam svima, kroz plaćene oglase, iskaču na društvenim mrežama. Zajednički nazivnik tim anketama je pretpostavka kako u drugi krug sigurno ulazi HDZ-ov Dekanić, no obje imaju svoje pojedinačne favorite u utrci za drugo mjesto u prvom krugu. Razvidno je iz obje (i) to da je treći pratitelj minoriziran, dok su četvrti i peti gotovo pa svedeni na razinu statističke pogreške.

Tako prema rezultatima ankete Agencije 2×1 komunikacije – one koja je prije dva izborna ciklusa predviđala potpuni potop Andre Vlahušića, nešto kasnijeg dubrovačkog gradonačelnika – provedene navodnim telefonskim istraživanjem na 810 ispitanika, Dekanić vodi s 36,17%. Kajkić je drugi s 26,30% potpore, dok Josip Dabro ima 18,02%. Po toj anketi Tomislav Panenić je tek četvrti s 11,48%, a SDP-ov Davor Ćavar ima potporu 8,02% ispitanika.

Prema jednoj drugoj anketi, istraživanje koje je radio tzv. specijalizirani portal za ankete „Moja anketa” na uzorku od 1.444 glasova korisnika Facebooka, također je u vodstvu Dekanić (34%), no po pitanju drugog mjesta ovdje dolazi do dramatičnog preokreta. Naime, po ovom istraživanju, Dabro ima čak 28%, Davor Čavar 10%, Kajkić 9%, a Panenić svega 7,5%.

Ovako velike disproporcije u rezultatima istraživanja ništa su drugo nego „greška teška”; ili u metodologiji anketiranja, ili u (ne)svjesnosti onih koji su provodili anketu. Drugačije je nemoguće matematički pojasniti relevantnost navedenih istraživanja. Međutim, poznavajući dobro povezanost onih koji provode ankete s pojedinim kandidatima, itekako je jasno kako navedena istraživanja ne služe kandidatima za uvid u trenutno kotiranje među biračima, već kao sugestivni alat precjenjivanja vlastitih šansi i podcjenjivanja izravnih protivnika za mjesto za koje se natječu. U ovom slučaju, za – drugo mjesto uoči drugog kruga!