Stručna konferencija o značaju željeznice u prometnom sustavu regija

“Značaj željeznice u prometnim sustavima regija”, naziv je stručne konferencije održane – u organizaciji Hrvatskog društva željezničkih inženjera i Vukovarsko-srijemske županije – u županijskoj vijećnici u Vinkovcima.

Namjera je županijske strukture funkcionalne regije istočne Hrvatske upoznati s mogućnostima i potencijalima željeznice kao okosnice javnog prijevoza, a vukovarsko-srijemski župan Božo Galić izrazio je zadovoljstvo održavanjem stručnog skupa u Vinkovcima, ali i nezadovoljstvo time što se već 30 godina čeka na obnovu željezničke pruge Vinkovci-Zagreb.

– Osiguranim sredstvima za sljedeće razdoblje preko EU fondova vjerujemo kako će se vratiti stari sjaj Vinkovcima kao željezničkom centru Hrvatske i željezničkom čvorištu teretnih i putničkih vlakova, tako da će uz najviše upotrebljavani putnički prijevoz pravac Vinkovci-Osijek biti i čvorište i pravac za Brčko, Suboticu, Beograd, Zagreb i Sarajevo, baš kao što je to nekada i bilo – izjavio je Galić te pozvao na iznošenje svoga viđenja glede revitalizacije  željeznice naglasivši pritom važnost stvaranja kadrova za razvoj ove vrste prometa.

Predsjednik Uprave HŽ Putničkog prijevoza Željko Ukić u svojem obraćanju naveo je kako se Hrvatske željeznice, zajedno s resornim ministarstvom i Vladom RH, pokušavaju uhvatiti u korak s razvojem željezničke infrastrukture i dalje ulagati u željeznicu.

– HŽ Putnički prijevoz ima ukupno samo 28 novih vlakova, a sva ostala vozila su stara preko 40 godina, nažalost. Izuzetno je teško s takvim voznim parkom održavati konkurentnost kvalitetnog prijevoza, ako su ljudi naučili i vidjeli bolje, pa to i očekuju. Isto takvo stanje je i na prugama, pogotovo na ruralnim i malim prugama. U trenutnoj fazi je priprema cijelog niza dokumenata i to je ono što bi u budućem razdoblju trebalo malo konkretnije definirati i odrediti smjer što se tiče same željeznice. Pokušavamo podignuti tu kvalitetu prijevoza – ustvrdio je Ukić.

Prošloga listopada pokrenut je novi vlak između Osijeka i Vinkovaca koji je primjer za dobro uložena sredstva, kojima se podiže kvaliteta prijevoza.

– Nadam se kako će to sve skupa potaknuti novu priču da se ide u tom smjeru kroz operativni program 2021. – 2027. Mi smo kroz ovaj nacionalni plan oporavka uvrstili i nabavku novih, baterijskih i elektrobaterijskih vlakova, što bi se na neki način mogli financirati iz ovoga programa i pokušavamo realizirati taj novi oblik prijevoza i infrastrukture za nove vlakove – dodao je Ukić.

Ponešto je na zadanu temu imao reći i Goran Horvat, predsjednik Društva željezničkih inženjera:

– Ulaskom u EU otvorile su nam se nove mogućnosti, a posebno vezane za razvoj željeznice. Cilj nam je danas prezentirati lokalnoj zajednici način na koji može kupiti vlak i koristiti ga za svoje lokalne potrebe. Ova mogućnost isključivo se odnosi na putnički prijevoz, a lokalna zajednica prema tome može kupiti vlak, isto kao što može kupiti autobus, te na taj način prema svojim potrebama određivati vozni red za svoje putnike, učenike i radnike. Župan Galić je prošle godine održao sastanak s dvije Poljske regije vezano za njihova iskustva glede kupovine vlakova i obnova lokalnih pruga. Ovakav način obnove željezničkog prometa pokazao se kao praksa u EU koju koriste brojne pokrajine, a sada tu mogućnost imaju i naše lokalne zajednice.